Kundtjänst: 031-713 30 31 | info@xwine.se
Utvalda vingårdar | Snabba leveranser | Hemleverans även på kvällen

Frågor och svar

Sedan ett beslut i EU 2007, Rosengrendomen, är det tillåtet för privatpersoner i Sverige att importera vin ifrån andra EU länder. Via vårt utländska bolag beställer du vin direkt hem till dörren och slipper tänka på alkoholskattmoms och frakt.

Xwine.se grundades på sommaren 2007 med just detta EU-beslut som grund. Under åren har kunder från hela Sverige köpt vin via vår webshop och den stora återköpsgraden visar på att vi erbjuder kvalitativa viner. Under senare år har konceptet växt fram ännu mer och fler unika gårdar har tillkommit till xwine.se.

Unika och prisvärda kvalitetsviner som inte finns på Systembolaget direkt till din dörr!

Allmänna beställningsfrågor

Frakt och leveransfrågor

För Frakt och leveransfrågor, vänligen se separat sektion för detta.
Läs mer här

Kan man bara köpa 1 flaska vin?

Nej, minsta möjliga order är 1 låda som innehåller 6 flaskor. (enstaka artiklar är 3 flaskor i en låda) Du kan köpa en låda med en sorts vin eller en låda med blandade viner från samma vingård.

Var har xwine.se sitt lager?

Enligt svensk lag så får vi inte ha lager i Sverige. Vi tror på så nära koppling till vingården som möjligt, därför har vi merparten av vinerna på vingårdarna. Vinerna går dock via vårt lager i Danmark på väg upp till kunderna.

Hur ofta sker leverans?

För tillfället sker leverans 1 gång per vecka.

Kan alla handla hos er?

Alla privatpersoner med svenskt personnummer över 20 år får handla i butiken. Du är själv ansvarig för att uppge rätt uppgifter, legitimation måste visas vid leverans.

Har ni en lägsta ordersumma man måste handla för?

Nej, ingen lägsta ordersumma. Dock är minsta beställning 1 låda (vanligtvis 6 flaskor i en låda).

Eftersom fraktkostnaden är en fast summa, oberoende av hur mycket du köper så lönar det sig givetvis att köpa större kvantiteter. Över 2500 SEK så blir det dessutom fraktfritt.

Frakten, måste jag anlita någon annan?

Nej, självklart inte. Xwine.se använder de trevliga och hjälpsamma brevbärarna från PostNord. Genom ett speciellt paketflöde för just vin där vinlådorna hanteras manuellt och varsamt så levereras vinerna hem både dagtid och kvällstid. De ringer för avisering och bestämmer lämplig tid med dig som kund.

 

Betalning-, skatt-, moms & tullfrågor

Hur betalar jag?

Betalningen hos oss är mycket enkelt. Vi använder Klarna som betalningspartner och du kan betala med faktura eller med de vanligaste kreditkorten (Visa, Mastercard, etc.)

Betalning med faktura innebär att fakturan skickas ut till dig per mail i dagarna runt leverans.

Måste jag betala tullavgifter, skatter och andra avgifter?

Nej, DU behöver inte betala skatt, moms, etc. Xwine.se tar hand om detta och betalar skatt, moms etc. och ser till att rätt summa blir inbetald till skattemyndigheten. Allt ingår i priset. Detta är en webbutik som gör rätt för sig och sina kunder.

Kvalitetsfrågor

Hur säkerställer xwine.se kvalitén?

Vinerna kommer från små producenter som är noga med att leverera den bästa kvalitén hem till dig. Innan vinerna från en vingård börjar säljas genom xwine.se utvärderas vinet och vingården noggrant av vår vinpanel och vingårdsansvariga.

Mitt vin är defekt eller korkskadat, vad gör jag då?

Även bra viner kan vara defekta. Defekta flaskor kompenseras naturligtvis direkt. Kontakta info@xwine.se

Något är fel med min beställning. Vad gör jag?

Oberoende av vad det handlar om skall DU omgående kontakta oss via e-post. Skriv vad som är fel t.ex

  • Betalning
  • Sen leverans
  • Skadad vara

Tänk på att alltid skriva namn och ordernummer om det är möjligt

Leveransen är skadad?

Om du uppptäcker en skada skall du anmäla det till oss på en gång.